Liigu edasi põhisisu juurde

Elering võtab täna Muhumaal ehitajatelt üle sel suvel Suurde väina paigaldatud teise kaasaegse 110-kilovoldise merekaabli. Koos selle projektiga on ettevõte aastatel 2015-2020 investeerinud saarte varustuskindlusesse ligi 30 miljonit eurot.

Saarte elektritarbijate varustuskindluse parandamine on olnud Eleringi viimaste aastate suuremate prioriteetide hulgas. Alates 2015. aastast on suuremate projektidena paigaldatud Suurde väina kaks uut merekaablit ning üks kaasaegne merekaabel on rajatud ka Väikesesse väina. Samuti on uuendatud Võiküla, Leisi ja Orissaare alajaamad.

Lisaks suvel Suurde väina paigaldatud teisele merekaablile lõppesid sel sügisel õhuliini korrastustööd ka Väikese väina tammil, mille tulemusel vähenes seal paiknevate õhuliinide juhtmete arv poole võrra. Väinatammi liinile paigaldati korrastustööde käigus ühtlasi üle 2100 linnumarkeri, mis muudavad õhuliinid lindudele paremini märgatavaks ning seeläbi turvalisemaks.

Lähiaastatel renoveerib Elering saarte varustuskindluse programmi raames veel nii Muhu alajaama kui Sikassaare alajaama Kuressaare servas ning viib Muhu saart läbivad kaks õhuliini eraldi mastidele, mis on viimane etapp kahest sõltumatust liinist koosneva elektriühenduse rajamiseks mandrilt kuni Kuressaareni.

Tänavu Suurde väina paigaldatud merekaabli läbilaskevõime on 520 amprit, läbimõõt 190 millimeetrit ja kaal 67 kilogrammi meetri kohta. Kaabel paigaldati merre ühe osana ehk ilma jätkumuhvideta. Kaabel süvistati 1-1,5 m sügavusele merepõhja, et vähendada selle vigastamise riski, koos uue kaabliga paigaldati merre ka kiudoptiline sidekaabel.

Lepingu üle võetud merekaabli rajamiseks sõlmis Elering aastal 2018 firmadega Merko Infra ja Connecto Eesti, kaabel toodeti Soome Prysmiani tehases. Merekaabli rajamine maksis ligi üheksa miljonit eurot.

Enne uute 110-kilovoldiste merekaablite ehitust oli Suures väinas kokku kuus 35-kilovoldist merekaablit. Nüüdseks on Elering seoses uute kaablite valmimisega merest välja võtnud kolm nõukogudeaegset ja amortiseerunud kaablit. Ka ülejäänud kolm vana kaablit on kavas järgnevatel aastatel merest eemaldada. Kaasaegsed merekaablid on vanadest keskkonnasõbralikumad, kuna õlis immutatud paberi asemel on neis kasutusel polüeteenisolatsioon.

kaablilaev

Seotud teemad